
MEDYCYNA PRACY
Strona czasopisma - http://medpr.imp.lodz.pl
Med. Pr. 2010;61(6):685-691 |
TURNUS SANATORYJNY INTENSYWNEJ REHABILITACJI GŁOSU U NAUCZYCIELI |
EXTENSIVE TREATMENT OF TEACHER'S VOICE DISORDERS IN HEALTH SPA |
Ewa Niebudek-Bogusz1 Sławomir Marszałek2,3 Ewelina Woźnicka1 Zofia Minkiewicz4 Joanna Hima4,5 Mariola Śliwińska-Kowalska1 1 Instytut Medycyny Pracy im. prof. J. Nofera, Łódź Klinika Audiologii i Foniatrii 2 Akademia Wychowania Fizycznego, Poznań Zakład Lekkiej Atletyki 3 Wielkopolskie Centrum Onkologii, Poznań Odział Chirurgii Głowy i Szyi i Onkologii Laryngologicznej 4 Uniwersytet Medyczny, Łódź Klinika Otolaryngologii 5 Wyższa Szkoła Pedagogiczna, Łódź |
Streszczenie
Leczenie sanatoryjne z odpowiednim zapleczem klimatyczno-uzdrowiskowym i fachową opieką medyczną może zapewnić optymalne warunki intensywnej rehabilitacji głosu, szczególnie u osób z zaburzeniami głosu o podłożu zawodowym. Najliczniejszą grupą ze schorzeniami narządu głosu są nauczyciele, którzy w Polsce mają możliwość leczenia w trakcie rocznego płatnego urlopu. Autorzy przedstawiają wielospecjalistyczny model intensywnej rehabilitacji głosu w ramach turnusu sanatoryjnego, uwzględniający holistyczne i interdyscyplinarne postępowanie w dysfoniach zawodowych. Leczenie sanatoryjne oprócz zabiegów balneologicznych obejmowało ćwiczenia z emisji głosu, zajęcia relaksacyjne, elementy fizjoterapii z terapią manualną krtani oraz warsztaty psychologiczne. Przeprowadzone dwa turnusy rehabilitacji głosu spotkały się z bardzo pozytywnym przyjęciem w środowisku nauczycieli. Wdrożenie modelowego programu intensywnej terapii zaburzeń głosu w warunkach sanatoryjnych powinno zostać uwzględnione w profilaktyce chorób zawodowych narządu głosu.
słowa kluczowe
balneoterapia, kompleksowe leczenie zawodowych zaburzeń głosu, ćwiczenia emisji głosu